Sunday, November 15, 2009

Cerita 2012 - Memang wajar kita fikir sejenak...

14 November 2009 - Hujan renyai petang ini. Aku sekeluarga baru sahaja pulang dari rumah kawan di Puchong. Aku harus bergegas pula ke Alamanda kerana ada temujanji yang telah menanti aku di sana. Dalam usaha aku mencari pendapatan lebih, aku telah ditemukan dengan budak cina ini (mungkin cerita lebih terperinci mengenai perkara ini akan aku perjelaskan di kemudian hari).


Aku diberi tiket percuma untuk menonton cerita terbaru di panggung - 2012 - Cerita yang mengisahkan bagaimana bumi yang kita duduki ini mengalami evolusi yang mana ianya telah dijangka oleh masyarakat dahulu kala lagi. Cerita ini dapat aku ulaskan sebagai yang sangat memberi kesan.... kenapa? sebab aku sungguh menghayati setiap detik perjalanan cerita tersebut.


Ramai yang tidak percaya bahawa bumi akan kiamat kononnya, tapi apabila bukti dan fakta dibawa untuk menyokong teori-teori yang termaktub, maka di situlah munculnya sifat manusia yang sebenar. Kesan khas yang dipaparkan juga menjadi dengan bantuan sistem bunyi panggung yang hebat (walaupun kat rumah aku pun ada home theater system - tapi sini punya lagi power!!!) menaiktarafkan cerita ini ke peringkat yang lebih hebat.


Setelah selesai menonton dan keluar dari panggung, sambil tangan melambai kepada rakan-rakan lain, imbasan cerita itu masih segar dan tak dapat lari daripada mengaitkan dengan diri sendiri andainya perkara sebenar menjadi nyata. Bagaimana agaknya aku ketika itu.... mungkinkah aku akan tinggalkan orang-orang tersayang hanya untuk selamatkan diri sendiri? atau mungkin aku akan berlagak hero, menyelamatkan semua orang yang terdaya aku capai... Bagaimana pula dengan orang lain? Budak-budak muda yang aku jumpa sebentar tadi, dengan nilai fesyen yang tidak dapat kau tafsirkan, bait-bait ayat serta perkataan-perkataan yang bercampur aduk... adakah ketika itu mereka semua ini akan insaf seketika?


'Kita semua kat sini open minded tau'.... ayat daripada salah seorang kawan baru yang aku jumpa tadi... Mungkin kawan-kawan baru aku ini mengharapkan keterbukaan yang serupa daripada aku... 'Kawan, kita tak serupa, mana mungkin aku boleh 'terbuka' seperti kau...' Kereta aku pandu perlahan... gerimis belum berhenti lagi...



Azmi Nor

1 comment:

ajalalala said...

cite nihh dpt bwat kte berfikir sejenak..
auwwww..
tp mse dlm wyg, kteowg siap ckp blk nk tobattt..
takot punye psl..
huuuuuu..