Tuesday, August 18, 2009

Cerita Makan Hati - Siapa yang patut terasa???










Beberapa halaman internet aku buka sekaligus, dengan tujuan ianya akan memudahkan. Tapi untuk seseorang yang bukan pakar seperti aku, membuka beberapa halaman sekaligus sebenarnya akan melambatkan. Tapi aku tetap lakukan hanya kerana ianya memudahkan aku dan bukan pakar IT yang membawa info tersebut.

Telefon berdering dan dijawab, penuh sopan tutur kata tak kira kawan mahupun bukan. Hari-hari melaksanakan seakan rutin yang sama, kadang-kala terasa bosan. Beberapa hari yang lalu 'kenalan' lama muncul dalam bentuk 'sms'... 'ada direct line tak?' tanpa banyak soal dan bicara aku membalas dan beberapa ketika kemudian, deringan berbunyi dan aku menjawab telefon buat kesekian kalinya. Suaranya tidak berubah, rupanya terus tergambar dalam fikiran, seimbas kenangan dulu berlalu di depan mata. Aku senyum sendirian.

Setelah selesai, aku terfikir...dalam kita berbicara, tak kira dengan siapa, ada perkara yang patut dan ada perkara yang kurang patut kita luahkan. Mengapa? Hanya kerana kebanyakan kita dianugerahkan hati yang baik serta budi pekerti yang mulia. Dengan menjaga tutur kata bual bicara, sekeliling kita menjadi indah, malah hati sendiri terasa lapang. Tapi, apa yang perlu kita buat sekiranya memang perkara tersebut perlu diperkatakan? Bukankah nanti ada hati yang terguris, ada rupa yang mencuka dan tak mustahil juga ayat ini akan tersua - " TAK NAK KAWAN!!!"...

Makan Hati - itulah yang sering terjadi... antara kawan, antara jiran, suami isteri, adik abang dan yang paling berat dapat aku bayangkan ialah antara ibu atau ayah. Mengapa perlu kita suarakan juga walhal kita akan tahu akhirnya?? Apabila kehendak dan naluri tidak dipenuhi, kita sering berpaling kepada resolusi terakhir - memberontak... kerana ketika itu, pandangan mata dan akal telah dikaburkan dengan perasaan yang sedang kuat bergolak. Hanya kita yang betul dan hanya kita yang terbaik. Ramadhan bakal menjelang lagi, di akhir Ramadhan akan muncul Syahwal. Sudah lumrah, ketika itu ramai pasangan yang akan memendam rasa, hati dirobek oleh pasangannya sendiri... 'Kenapa asyik balik kampung abang je' 'Tahun lepaskan dah balik Johor''Tak kira, kali ni saya nak raya kampung saya jugak!!' - antara bait-bait yang terlalu biasa kita dengar...hmm... Aku sendiri masih belum buat keputusan, ke mana akan kami sekeluarga beraya... atau bukakah sepatutnya bukan itu yang menjadi agenda utama di bulan Ramadan nanti?

Awan gelap berkumpul di luar kamar pejabat. Aku perhatikan penuh khusyuk...

No comments: