Wednesday, May 13, 2009

Cerita aku dan lagu - Apa lagu anda??







Sambil aku duduk di depan komputer riba, di sebelah ku, jendela aku luaskan agar angin malam masuk singgah agar radang malam dapat dikurangkan. Sesambil aku melewati beberapa ruang yang biasa, pelbagai lagu dimainkan di corong radio.

Setelah beberapa buah lagu diputarkan, terlintas pula sebuah lagu yang agak mengusik jiwa dan kalbu ini. Beberapa detik selepas itu, muncul pula sebuah lagu lain yang tatakala ianya dimainkan, maka kotak fikiran aku secara langsung terimbas cerita-ceriti yang berkaitan. Aku terfikir sejenak, sama ada kita sedar atau tidak, lagu-lagu yang berkumandang dari dulu hingga kini memainkan peranan yang agak penting dalam kehidupan aku. (Mungkinkah anda juga???)

Lagu kumpulan "Exists" - 'Seperti Dulu'... hhmm... masih seperti dulukah aku??? Daripada seorang anak kampung yang tidak mengenal kehidupan penuh cabaran di kota, kita aku bukan sahaja berada di tengah kota, malah aku sudahpun melintasi bumi Malaysia ini ke beberapa tanah asing seberang lautan. Daripada mengejar bas seawal pagi untuk ke sekolah yang bakal menjanjikan peluang hidup yang lebih sempurna, kini aku sudah pun memiliki pacuan aku yang sendiri. Dulu masih aku ingat detik-detik keseorangan yang kadang-kalanya mengundang keraguan dalam diri sendiri, kini tidak lagi dengan keluarga kecilku yang telah terbina. Walaupun banyak yang telah berubah, namun beberapa perkara yang hanya aku yang tahu tetap 'seperti dulu'...

'Pesan Abang' dan 'Aku Penganggur' daripada "Allahyarham Sudirman Hj. Arshad" mengulit memori yang amat mendalam. Ketika menunggu keputusan SPM tahun 1997, lagu 'Pesan Abang' sering berkumandang di corong radio mahupun di kaca televisyen. Dup dap dup dap degup jantung, semakin hari semakin dapat aku rasakan degupan jantung yang sememangnya tak sabar dan juga takut menanti keputusan. Bimbang andai aku bakal mengecewakan harapan orang tua terutama Abah, atau mungkin juga aku bakal melakar sejarah tersendiri sebagai pemecah tradisi di kalangan adik beradik... ternyata usaha dan doa aku tidak sia-sia. Pangkat satu telah aku perolehi...(kembang seketika hidungku ini...hins hins..). 'Aku Penganggur' sangat-sangat menusuk kalbu kerana ketika itu aku baru sahaja menamatkan pengajian dan bergelar graduan Universiti Teknologi Mara. Perit mencari kerja sangat terasa. Ketika lagu ini diputarkan, ketika itu aku sedang berdiri dan berhimpit di dalam bas. Baru pulang daripada salah satu temuduga di kota Kuala Lumpur yang kononnya menjanjikan seribu satu peluang masa depan yang cerah. Puluhan manusia ada dalam bas tersebut, dengan pelbagai rupa dan aroma yang tersaji, adakah aku seorang sahaja yang terasa???

Saban hari ketika fikiran runsing memikirkan bermacam persoalan dunia, dahi berkerut, fizikal memainkan bahasa badan yang menunjukkan ketidakselesaan... gatal di kepala makin menjadi-jadi... suara tangisan si kecil tak dapat dibendung lagi... anak sulung semakin tak mendengar kata... arrrrgggghhhhhh!!!!!! Sayup kedengaran suara kumpulan 'Raihan' dengan lagu nasihatnya "Senyum"... hmm... 'senyum di waktu susah, tanda ketabahan, senyum itu tanda keimanan', antara bait lagu tersebut buat aku reda dan kembali sedar ke dunia nyata...

Jadi, apakah maksud lagu dan anda?? Pada aku yang hanya seorang lelaki biasa, banyak juga kenangan yang boleh aku kaitkan. Andai Rock pilihan hati, kalau Jazz yang buat anda rileks, mungkin pop yang boleh melegakan minda ataupun irama asli yang benar-benar sesuai dengan jiwa anda... apa sahaja pilihan kita, hanya kita yang berhak menentukannya.

Aku akhiri coretan kali ini dengan sebuah lirik lagu yang terlalu istimewa... apa cerita di sebaliknya??? Mungkin hanya aku yang tahu... 12.00 pagi... hari baru dah pun bermula... Lagu apakah yang sesuai untuk hari semalam???

Azmi Nor
BUKAN LELAKI ITU

Aku bukan lelaki itu
Seperti arjuna selalu berani
Kerana cintanya
Tersanjung hingga kini
Oleh pujangga

Andai aku pujangga
Pastinya ku aturkan
Baris kata cinta
Melebur curiga dan
Rapsodi indah yang
membujuk asa... Impimu kasih ku...

Ku sadar...
Kau hanya mengharapkan
Cinta ini bagus akhirnya
Saatnya kau serah
Seluruh cinta mu kepada ku
Kau balutkan luka

Kalaulah diriku tidak serupa
Sebagaimana kau jangkakan
dapatkah aku, kau terima?

Biarlah dirimu merangkup bahgia
Sebagaimana kau idamkan
Dari ku seorang insan yang biasa
Cuma satu kesetiaan
Dapat ku berikan

Lagu : Ezad Exists
Lirik: Musrad Exists
Nyanyian : Exists

1 comment:

CheRaMicHe said...

Ingat tak lagu exist mase kursus pre-posting dulu? hehe..