Saturday, April 21, 2007

Cerita Dia Terpaksa - Aku Terfikir

Telefon bimbitku bergetar... lampunya juga berkelip....

Aku bergegas mendapatkannya di sudut meja. Pesanan ringkas rupanya. Memang sengaja aku tak aktifkan bunyi-bunyian yang semakin hari semakin canggih. Hari ini lagu melayu, besok lagu Inggeris pulak... dalam kes aku, lagu arab pun boleh... Walaupun satu baris aku tak faham, tapi rentak yang unik lagi mengasyikkan sudah cukup membuat orang asing seperti aku untuk meminatinya.

"askum, En. Azmi, macam mana perbicaraan hari ini? ada apa2 keputusan dicapai?" pesanan ringkas tapi cukup tegap isinya...hmm... aku kenal sangat dengan si penghantar pesanan ini.

"Wkum salam, maaf En. Deris, saya tak dapat hadir ke mahkamah pagi tadi, sibuk sikit. Tapi mereka akan telefon saya tuk bagitau progress" - berat sikit jari-jemari menekan kekunci nombor. Bukan tak nak pergi, tapi memang tak dapat untuk hadirkan diri. Namun begitu, perasaan serba salah tak dapat aku singkirkan.

Aku yang tidak berpengalaman dalam urusan naik turun mahkamah, kian hari semakin gagah mengatur langkah, merancang untuk membantu anak watan di bumi asing ini. Perbicaraan sudah berjalan hampir 6 bulan lamanya. Masih belum ada keputusan yang dicapai. 1 tahun.... 2 tahun.... 5 tahun.... aku tak tahu... yang pastinya, hukuman pasti akan dijatuhkan, dan akan bertambahlah penghuni penjara di Bahrain ini.
Penangan "Along" bukan sahaja dirasai di Malaysia, tanah air tercinta, tapi turut dibawa ke tanah yang bukan kita sebagai warganya. Akhirnya, pihak berkuasa berjaya mengesan dan tirai besi menjadi balasan. "Along" - bukan watak utama cerita kanak-kanak yang pernah ditayangkan di TV1 suatu ketika dulu. Digemari oleh setiap lapisan masyarakat. Tapi "Along" ini, tatakala tiba masanya, digeruni dan ditakuti oleh mereka yang berkaitan dengannya.

En. Deris adalah salah satu mangsa. Daripada cerita yang telah aku perolehi, isteri beliau terpaksa mengambil alih tempatnya supaya dihantarkan ke Bahrain bagi menyelesaikan sebahagian daripada hutang yang telah "terjalin" antara beliau dan "Along". Pn. Ruby - isteri En. Deris saban hari berlinang airmata kerana mengenangkan nasibnya yang belum tentu. Mungkin kehadiran aku serta kakitangan Kedutaan Besar Malaysia di Bahrain dapat meringankan beban yang ditanggung ketika ini.

"Kenapa boleh jadi macam ni kak?" soal aku kepadanya pertama kali kami disuakan oleh pihak berkuasa. Ketika itu, tiada lain dalam fikiran melainkan "tulah, pandai sangat pinjam duit ngan Along, kan dah kena". Aku pula yang menjatuhkan hukuman...

"apa boleh buat en. Azmi, kalau saya biarkan suami yang datang, andai jadi apa-apa pada dia, apalah saya boleh buat? Anak perlu makan pakai setiap hari sapa nak jaga? saya bukan kerja, jadi biarlah saya yang ganti. Kalau jadi apa-apa pada saya, paling tidak, saya tau anak saya selamat dengan bapak dia"....

Tersentak aku... aku pandang bawah... fikiranku kosong... aku lemparkan jauh pandangan aku ke luar.... masih kosong... tiada perkataan yang dapat aku hamburkan.... hanya hati kecil aku berkata-kata..."maafkan saya kak Ruby"... namun tak terkeluar secara lisan, tak kuat rasanya nak luahkan.

Sampai ke tahap ini rupanya seorang ibu. Aku yang masih mentah dan setahun jagung ini mana mungkin dapat memahami keadaannya. Jari telunjuk ku tanpa diarah, menolak cermin mata yang kian melurut dari posisi asal....

Setiap hari kita memerhati dan setiap masa kita diperhati. Mungkin kita tidak akan memahami selagi bukan kita yang merasai... andai aku dalam keadaan "terpaksa", mungkin lebih teruk lagi kesudahannya. Aku mengharapkan segala yang berlaku ini merupakan petunjuk dari Illahi. Hari ini kita berjaya, belum tentu esok masih milik kita. Fikiran ku jauh melayang....

Telefon bimbit bergetar lagi....


Azmi Nor

1 comment:

ctjuliez said...

kdg2 si isteri sanggup lakukan apa sj utk suami..kerna suami adalah tiang rumahtangga..