Tuesday, April 24, 2007

Cerita Budi Bahasa - Aku Teruji

Baru pukul 10.36 pagi, perut dah lapar. Apa nak buat... penangan tidak bersarapan. Padan muka sendiri, siapa suruh bangun lewat.... "kita makan duluuuuu!!!" monolog aku sendiri...Butang "0" ku tekan lembut, 4 saat kemudian tibalah aku ke tingkat bawah. Tangan kanan memegang bekas berisi kepingan pizza semalam.

Nizar - Pembantu Pejabat, langsung mengambil bekas tersebut untuk dipanaskan. "Pizza lagi seronok makan panas-panas"... kata hati ku tak sabar...terbayangkan kelembutan serta kegebuan pizza panas...

"no madam, i'm sure he's doing it as we speak. Please be patient" - Doris - Kerani yang telah banyak berjasa pada organisasi ini. Nampak gayanya dia sedang melayan kerenah yang tak putus-putus daripada pelbagai jenis manusia di Bahrain ini. "Rambut sama hitam, hati lain-lain"... perumpamaan yang saban hari semakin membawa erti.

Aku minta Doris agar diserahkan komunikasi itu kepada ku setelah aku tahu yang "orang Malaysia" rupanya di sebelah sana. Orang Malaysia - Melayu ke, Cina ke, India ke, kita kan orang Malaysia.... adengan iklan terpapar jelas di fikiran ku. Orang kita terkenal dengan budi bahasa yang tinggi, sopan santun yang tidak terperi. Adat budaya dikagumi.... Seronok sebenarnya dapat bercakap dengan orang sendiri bila berada di tempat asing.

Seperti insan bercinta, hancur hati, merah telinga, lidah kelu sejurus aku mendengar cara orang kita berkata-kata. Hmmm.... kita kalau meminta, biarlah kena dengan caranya. Apatah lagi jika pertolongan yang dicari itu sangat-sangat diperlukan. "Baik cik... ye tuan... takpe encik... saya paham.... " begitulah yang selalu kita dengar kan?

Tak dinafikan memang ramai yang sopan santunya tinggi, budi bahasa yang teratur rapi. Tapi bila seorang datang dengan kurang budi pekerti, perilaku baik pudar hari demi hari... yang buruk juga kita ingati.... Semakin hari aku semakin teruji. Abah pernah berpesan "buat baik pada semua orang, kerana itu senjata yang paling hebat".... itu lah yang aku genggam selama ini. Namun ada kalanya genggaman itu longgar, membakar semangat "kejantanan" yang hanya tahu menggunakan kekasaran....

Aku mendail telefon... aku berterus terang... aku memberi kata putus... ku letak ganggang.... di sudut hati terbit rasa kesal... teruji dengan orang sendiri... Masa di Malaysia dulu tidak ada pun sebegini... tapi bila aku di sini - Bahrain - bermacam jenis budi pekerti menunjukkan diri... angkuh, sombong, tikam belakang, gossip liar, lupa daratan.... bermacam lagi telah aku lalui... semakin dewasa rupanya aku....

Kepala ku geleng sambil kakiku melangkah lagi....



Azmi Nor

2 comments:

Adlin said...

biasa la...manusiaa...

ctjuliez said...

x sgka kt cni ada pelbagai ragam manusia.cian u..kne lyn mcm2 kerenah..